free counter
موقع متخصص للرشاقة والجمال

كيف اشيل شعر الوجه بعد الليزر

245

كيف اشيل شعر الوجه بعد الليزر والتي تعد من المشاكل الكبيرة، والتي تواجه الكثير من الأشخاص، خاصة السيدات اللواتي يلجأن لإزالة الشعر لديهن بتلك الطريقة، ويعد ظهور الشعر بالوجه من أكثر الأمور المقلقة بالنسبة للكثير من السيدات، وهو له أسباب عدة، يجب أن نتعرف عليها، وذلك حتى يمكننا أن نستخدم الطريقة المناسبة لإزالة الشعر من الوجه، ومع استخدام تقنية الليزر فإن الشعر قد يظهر مرة أخري، فما هي طريقة إزالته بعد أن يتم استخدامه؟ يمكننا ومن خلال موقع – الملكة – أن نتعرف على شيل الشعر بعد الليزر، وعبر المقال التالي.

تعرف معنا على:

– كيف اشيل شعر الوجه بعد الليزر

– أسباب ظهور الشعر بعد الليزر بكثافة

– اذا طلع الشعر بعد الليزر كيف اشيله

– رؤوس الشعر بعد الليزر

– كريم تقليل نمو الشعر بعد الليزر

كيف اشيل شعر الوجه بعد الليزر

 

كيف اشيل شعر الوجه بعد الليزر
كيف اشيل شعر الوجه بعد الليزر

الحقيقة أن الكثير من النساء خاصة الفتيات يواجهن مثل تلك المشكلة، والتي قد تؤرقهن، وتسبب لهن بعض الألم النفسي السيء، حيث يعد ظهور الشعر في منطقة الوجه من الأمور المؤلمة لهن، مع خبيرة التجميل الأستاذة لبني إسماعيل سوف نستعرض الطرق المختلفة لإزالة شعر الوجه بعد الليزر.

أسباب ظهور الشعر بعد الليزر بكثافة

فيه أسباب كثيرة تؤدي لعملية زيادة شعر الوجه بعد الليزر وعرفكم عليها يا بنات حتى تقدروا إنكم تحلوا مشاكل الشعر دي، طيب إيه هي الأسباب دي؟ هقولكم عليها هي كالتالي:

  1. وجود خلل هرموني: فيه بعض النساء قد يعانين من وجود بعض الاضطرابات الهرمونية، زي متلازمة البيض متعدد الكيسات، وغيرها من الأمور الأخرى.
  2. الأخوات أصحاب البشرة الداكنة: من الممكن إن الليزر ما يفرقش بين البشرة وجذر الشعرة علشان كده بتكون النتائج مش واضحة.
  3. أيضًا اللي عندهم شعر موبر وفاتح: قد يصعب على الليزر الوصول إلى بصيلات الشعر، وهنا بتكون النتيجة دائمًا إن الليزر مش يقدر يشيل الشعرة.
  4. اللي يستخدموا الليزر الغير مناسب: لازم نختار ليزر مناسب للبشرة ولون الشعر، علشان عدم الاختيار المناسب يجعل الشعر يخرج تاني بطريقة غير طبيعية.

اذا طلع الشعر بعد الليزر كيف اشيله

طبعًا هذا السؤال يعتبر من أكثر الأسئلة اللي كل النساء عايزة تعرف الإجابة عليه، حاضر هجاوبكم عليه علشان نحل المشكلة دي مع بعض، ونعرف الطرق المختلفة واللي منها ما يلي:

  • ظهور الشعر يا جماعة بعد الجلسة الأولي أمر طبيعي فياريت مفيش واحدة تقلق من كده.
  • طيب ولو ظهر الشعر بعد إزالته بالليزر؟ الشعر اللي يظهر بعد استخدام تقنية الليزر ده بيكون بسبب إن ضوء الليزر لم يصل إليه ولم يكتشفه.
  • أو من الممكن أن يكون الشعر سميك، ومحتاج جلسات تانية علشان تزيله من جذوره.
  • طيب أسهل طريقة إيه لإزالة الشعر اللي يظهر بعد ما نستخدم الليزر؟ بصوا من الأخر أسهل طريقة يا جماعة لإزالة الشعر هو الحلاقة، وممكن الجماعة اللي بيعانوا من وجود شعر كثيف، إنهم يحلقوا الشعر قبل القيام بجلسات الليزر مباشرة.
رؤوس الشعر بعد الليزر

 

رؤوس الشعر بعد الليزر

وصلني سؤال من إحدى الصديقات بتسأل على كيف أسوي في ظهور رؤوس الشعر بعد ما أستخدم الليزر؟ وهو سؤال مفيد وجميل بجاوبها عليها وأقول لها إنها يجب أن تستمع للنصائح التالية:

  • عند القيام بإزالة الشعر باستخدام الليزر، لابد من حلاقة الشعر المتواجد بالوجه.
  • فيه حاجه جميله كمان نقدر إننا نعملها، وهو إننا نقوم بعملية تقشير الوجه، ولازم نختار مقشر مناسب لنوع البشرة، ويفضل إننا نستخدمه قبل الجلسة بكذا ساعة.
  • كمان ممكن نستخدم الكريمات المخدرة، وده قبل القيام بالجلسة بحوالي نصف ساعة علشان مش نشعر بآلام الإزالة.
  • يا ريت يا حبايبي البنات والنسوان إنهم يبتعدوا عن أشعة الشمسـ وكمان بلاش يستخدموا الماء الساخن، وده منعًا للالتهابات، وكمان ظهور الحبوب، ورؤوس الشعر.
  • لو حصل وظهرت أي التهابات، فياريت نستخدم أي كريم مضاد للالتهابات ومناسب لبشرتنا، بس لازم نراعي إنه يستخدم بعد قيامنا بالجلسة بحوالي ثلاثة أيام.

 اقرأ أيضًا:

عمليات تجميل الوجه بالليزر

كريم تقليل نمو الشعر بعد الليزر

هل فيه كريم قوي يمكنه التقليل من نمو الشعر، وده بعد ما نستخدم الليزر؟ أيوه فيه، وعايزين تعرفوه، هقولكم عليه بس بعد ما نستعرض مع بعض المعلومات التالية:

  • بصوا يا جماعة الجلسات الخاصة باستخدام الليزر لإزالة الشعر لديها القدرة في إنها تخلصنا من الشعر بعد أول جلسة.
  • كمان السادة أطباء التجميل، وغيرهم من المتخصصين، ينصحونا باستخدام بعض الكريمات التي تؤدي بدورها لتأخر نمو الشعر، وكذلك التقليل من ظهوره.
  • مش بس كده، لا وكمان رشحولنا بعض الكريمات، واللي منها كريم افلوتيزم، وده ممكن نستخدمه بعد ما ننتهي من جلسة الليزر لإزالة الشعر بثلاثة أيام، حيث ممكن نستخدمه مره واحده مفيش مشكلة.

اقرأ أيضًا:

اذا طلع الشعر بعد الليزر كيف اشيله