free counter
موقع متخصص للرشاقة والجمال

زراعة الشعر للنساء في تركيا

133

زراعة الشعر للنساء في تركيا لو بتعاني من مشاكل تساقط الشعر وبداية زحف الصلع لفروة الرأس، وعايزة مكان كويس فيه أطباء متميزين، لو أرهقك العلاج ومش قادرة توصلي لحل من خلاله، يبقي مش أمام غير تركيا تزرعي فيها شعرك وأنت مطمئنة.

طيب ليه قلنا تركيا، أولًا لأن تركيا فيها مراكز طبية متخصصة ومعتمدة في مجال زراعة الشعر، مش بس كده لا وكمان بتخضع لرقابة مشددة من الدولة، كمان فيها أجهزة حديثة جدًا، وفيها أطباء متميزين وأصحاب خبرات عالية، طيب ما تيجي نشوف الحاجات الانية عن زراعة الشعر في تركيا، ودا من خلال المقال التالي، وعبر موقع الرشاقة والجمال موقع – الملكة

زراعة الشعر للنساء في تركيا

زراعة الشعر للنساء في تركيا

بالتأكيد يمكن لكل سيدة أن تمر بفترات يحدث فيها تعرض الشعر للكثير من الانتكاسات، واللي منها التساقط والصلع وغيره، ودا بيكون سببه ما قد تتعرض له المرآة من تغيرات مختلفة.

ومنها على سبيل المثال، تغيرات هرمونية، او التعرض لمرض أدي لتساقط الشعر أو حتى الحمل، وهذا كله بإذن له حلول من خلال قيام المرآة بعمليات زرع شعر علشان تقدر تعوض تساقط الشعر هذا.

أفضل مراكز زراعة الشعر في تركيا 2022

لو بتدوري على مركز كويس ومتميز عايزة من خلاله تزرعي شعر، فيمكن أننا نرشح بعض منها داخل تركيا، وهي على سبيل المثال كالتالي:

  • مركز إينفينيتي هير: يعتبر من المراكز المتقدمة داخل تركيا ودا لأنه بيستخدم أفضل التقنيات، مش بس كده لا كمان اللي بيقوم بالعمليات هم مجموعة من الأطباء المهرة والمتميزين..
  • مركز الدكتور تكين باير: أيضًا نقدر نرشح لكم هذا المركز، وذلك نظرًا لحاجات كثيرة منها الأطباء أصحاب الخبرات العالية، والدقة في زراعة الشعر.
  • عيادة Este Clinic: من العيادات المرشحة لكل سيدة عايزة تزرع شعر، ودا علشان التقنيات المستخدمة والسرعة في إجراء العملية، وكذلك النتائج الجيدة المترتبة عليها.
  • عيادة Hair World: يمكن إضافة تلك العيادة لسابقتها من حيث الخدمات والرعاية الصحية المقدمة للمريض، وكمان المتابعة الجيدة له حتى بعد جراء العملية، والتخصصات المتعددة لزراعة الشعر.

أنواع زراعة الشعر

لو مهتمة بإنك تعرفي أنواع زراعة الشعر اللي بتتم لأغلب الناس، هنوضحلك النوعين المهمين، واللي بتتم من خلالهم أغلب عمليات زراعة الشعر وهم كالتالي:

  • تقنية زراعة الشعر بالاقتطاف FUE: دي بقي من التقنيات السهلة والمريحة لأغلب النساء، وتعتبر علاج دائم لمشكلة تساقط الشعر.
  • تقنية زراعة الشعر DHI: لا يتم من خلالها قص الشعر إذا كان المنطقة المانحة تحتوي على 5000 جذر شعره، ودا كده يعتبر ميزة كبيرة لأعلب النساء.

مميزات زراعة الشعر في تركيا

 

زراعة الشعر للنساء في تركيا

فيه مزايا كثيرة يمكن أن تجدها كل سيدة إذا ما رغبت في إجراء زراعة شعر في تركيا، ومنها:

  • المراكز الطبية المتطورة.
  • التقنيات الحديثة المستخدمة.
  • كذلك وجود الأطباء ذوي الخبرات العالية.
عيوب زراعة الشعر في تركيا

طيب العيوب الخاصة بزراعة الشعر مثل إيه؟ هو فقط عيب واحد لزراعة الشعر داخل تركيا اللي هو:

  • ارتفاع التكلفة الخاصة بعمليات زراعة الشعر داخلها.
تكلفة زراعة الشعر للنساء في تركيا
  • يمكن أن تصل التكلفة الخاصة بإجراء عمليات زراعة الشعر داخل تركيا ما بين 1300 – 1700 دولار أمريكي.
تكلفة زراعة الشعر في تركيا باليورو
  • يمكن أن تصل التكلفة الخاصة بإجراء عمليات زراعة الشعر داخل تركيا باليورو ما بين 1280 – 1674 يورو.

اقرأ أيضًا:

زراعة الشعر في السعودية

أفضل دكاترة زراعة الشعر في تركيا